Anemia semasa mengandung

Apakah itu anemia?

Anemia ataupun kurang hemoglobin (Hb) semasa kehamilan adalah perkara biasa dialami. Hemoglobin adalah komponen penting dalam sel darah merah yang berfungsi untuk mengangkut oksigen dalam badan. Fisiologi ibu hamil akan menyebabkan badan menghasilkan lebih banyak darah untuk menampung perkembangan bayi. Jika tubuh mengalami kekurangan zat besi atau nutrien lain, anda akan cenderung untuk mengalami anemia.

Bacaan Hb yang normal untuk wanita mengandung adalah 11 g/dL ke atas. Bacaan yang kurang daripada itu dikira anemia. Adalah lazim untuk seseorang ibu hamil mengalami mild anemia (kurang dari 11 g/dL tapi lebih dari 10 g/dL). Namun bacaan Hb 10 g/dL ke bawah perlu pemerhatian yang lebih rapi. Ini kerana, jika anemia tersebut adalah severe (sangat rendah) dan tidak dirawat dengan sepatutnya boleh menyebabkan komplikasi yang teruk (eg: kelahiran pra matang).


Jenis - jenis anemia semasa mengandung

1. Iron - deficiency anemia (IDA) (kekurangan zat besi)
Ini adalah sebab yang paling biasa dijumpai.
2. Thallasemia
3. Folate deficiency
4. Vitamin B12 deficiency
5. Sickel cell disease
6. Pendarahan kronik (eg: ulser perut/ usus)



Tanda - tanda anemia (simptom)

- Pucat (kulit, bibir, kuku)
- Rasa cepat letih dan tidak bermaya
- Pening
- Kesukaran bernafas
- Berdebar -debar (tanpa sebab)
- Hilang fokus


Risiko/ komplikasi anemia semasa mengandung (severe)

- Kelahiran pra matang/ low birth weight baby
- Posrpartum depression
- Risiko untuk blood transfusion ketika bersalin
- Bayi yang mengalami anemia
- Anak berisiko untuk mengalami developmental delay
- Neural tube defects/ spina bifida (folate/ vitamin B12 deficiency)


Rawatan anemia

Bergantung kepada punca anemia tersebut. Untuk IDA, hanya memerlukan pengambilan iron supplement yang mencukupi. Namun, berhati - hati dengan pengambilan iron bagi pesakit Thallasemia kerana ia boleh menyebabkan iron overload.

Obimin mengandungi Iron (ferrous fumarate) 30mg, folic acid 0.9mg, vitamin B12 20mcg serta minerals yang lain.

Iberet Folic pula mengandungi kandungan iron yang lebih tinggi iaitu 105mg (elemental iron), vitamin B12 25mcg, folic acid 800 mcg dan sebagainya. Sebab itu doktor anda akan nasihati anda untuk mengambil Iberet folic berbanding Obimin jika Hb anda low (<11 g/dL).

Jika Hb anda terlalu rendah (<7.5 g/dL) anda mungkin perlu diberi injection iron (IM Inferon) atau jika perlu perlu menjalani blood transfusion.


Pencegahan anemia

Pastikan anda mengambil diet yang seimbang dan pastikan diet anda tinggi kandungan zat besi. Eg: daging merah, ikan, sayuran hijau (bayam, brokoli, kale), cereals dan bijirin yang tinggi kandungan iron, kekacang, dhal, tofu, telur dan sebagainya.

Juga digalakkan mengambil makanan yang mengandungi vitamin C yang tinggi (untuk mengoptimakan penyerapan zat besi). Eg: Jus/ buah - buahan citrus, strawberri, kiwi, tomato, bell peppers etc.

Anda boleh mengamalkan pengambilan makanan tinggi vitamin C bersama makanan tinggi kandungan zat besi. Eg; makan strawberri bersama cereals.

Pengambilan iron tablet juga perlu pada waktu perut kosong atau diambil bersama jus buah - buahan citrus (oren/ ribena) untuk mengoptimakan penyerapan zat besi.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ps: Di Poliklinik Mazlina, kami menyediakan kemudahan mesin darah yang canggih dan terkini untuk mengesan jika anda mempunyai anemia yang mild atau severe. Boleh baca di link INI untuk keterangan lanjut.



Poliklinik Mazlina
Taman Pulai Utama
Hotline 07 595 3175







Share:

0 comments