Suntikan Typhoid, Stok Terhad, Siapa Cepat Dia Dapat

Typhoid Vaccine (untuk apa?)

Demam tifoid/typhoid atau lebih dikenali sebagai demam kepialu di Malaysia merupakan penyakit yang disebabkan oleh bakteria yang dikenali sebagai Salmonella Enterica atau secara lebih khusus Salmonella Typhii dan sedemikian demam ini dipanggil sempena nama bakteria tersebut. Penyakit ini boleh didapati di seluruh dunia dan cara penyebarannya adalah melalui makanan dan minuman yang telah tercemar oleh najis. Jangkitan ini boleh menjejaskan seluruh badan dan merosakkan pelbagai organ-organ. Melainkan dirawat, jangkitan ini boleh membawa kesan yang mengancam nyawa. Mengikut kajian, risiko kematian oleh penyakit ini adalah sebanyak 10-30%.

Jenis-jenis vaksin anti-typhoid

Di Malaysia, terdapat 2 jenis vaksin anti-typhoid yang digunapakai iaitu vaksin yang berbentuk pil(untuk dimakan) dan vaksin yang diberikan melalui suntikan. Namun begitu penggunaan vaksin suntikan lebih popular berbanding pil di Malaysia.

1. Vaksin tifoid pil:

    Vaksin diberikan dalam bentuk kapsul. Diberikan 3 kapsul yang dimakan pada hari ke 1, 3, dan 5.

2. Vaksin Tifoid suntikan:
    Vaksin disuntikkan di lengan atau paha.
    vaksin diberikan kepada individu yang berumur lebih dari 2 tahun ke atas.
    Imunisasi diberikan setiap 3 tahun bagi pengendali makanan.



Vaksin yang terdapat di Poliklinik Mazlina adalah berbentuk suntikan. Stok amat terhad. Boleh hubungi klinik untuk pertanyaan dan tempahan.

Harga: RM 60/ person


Poliklinik Mazlina
Taman Pulai Utama
07 5953175
 






Share:

0 comments